Wykorzystanie czasu wysokiej i niskiej produktywności

Czy znasz pojęcie czasu wysokiej i niskiej produktywności? U mnie czasem wysokiej produktywności na pewno jest poranek, najlepiej od 7:00 do 10:00. Wtedy najłatwiej mi się skupić i pracować. Nie lubię tego robić wieczorami, od 17:00 do 20:00 trudno mi się skupić. A czy Ty kiedyś się nad tym zastanawiałaś / zastanawiałeś? I co to tak właściwie jest produktywność?

Produktywność w uczeniu się oznacza, że:

  • nie spędzasz godzin kując, żeby potem mieć wrażenie, że nadal nic nie umiesz;
  • nie sięgasz po przypadkowe podręczniki, podczas gdy ich treść tak naprawdę Cię nie interesuje;
  • wiesz, że opanowałaś / opanowałeś większość materiału z zajęć:
  • wiesz, że umiesz zastosować wiedzę;
  • wiesz, że rozumiesz, a nie uczysz się na pamięć.

Warto, abyś zastanowił się / zastanowiła się, kiedy najlepiej zapamiętujesz: rano, popołudniu, wieczorem? Kiedy łatwo / trudno Ci się skupić?

W czasie wysokiej produktywności należy uczyć się słówek, gramatyki, czytać, słuchać, robić zadanie domowe, uczyć się materiału z lekcji i go powtarzać.

W czasie niskiej produktywności należy zająć się bardziej „przyziemnymi” rzeczami, czyli np. oglądać – ale w języku obcym – filmiki na YouTube, Insta stories (na Instagramie warto obserwować zagraniczne profile i czytać podpisy pod zdjęciami), przeglądać Facebook – oczywiście profile w języku obcym, czytać w języku obcym o tym, czym się interesujesz. Ważne, aby mieć ciągły kontakt z językiem.

Zrób to ćwiczenie coachingowe: Zastanów się nad swoim czasem wysokiej i niskiej produktywności, zrób analizę. Spróbuj uczyć się o różnych porach (jeśli to możliwe, to nawet przerwę w pracy czy drogę do pracy można wykorzystać). Jeśli będziesz wiedzieć, kiedy najefektywniej się uczysz, zapamiętasz więcej i szybciej.

Pamiętaj! Produktywność w nauce jest bardzo ważna, ale nie osiągniesz jej, jeśli nie będziesz umiała / umiał odkryć swoich mocnych stron w uczeniu się.

„Uczyć się i nie myśleć to strata czasu. Myśleć i nie uczyć się to niebezpieczeństwo” (Konfucjusz)

Share
Magdalena Surowiec

Magdalena Surowiec

Germanistka z wykształcenia i z zamiłowania. W Niemczech mieszkałam ponad 7 lat (Północna Nadrenia-Westfalia i Nadrenia-Palatynat). Język niemiecki jest dla mnie jak drugi język ojczysty. Uczę, tłumaczę, piszę podręczniki, dokształcam się. Moje zainteresowania to języki obce, muzyka klasyczna, antyczny Egipt, literatura, dydaktyka, metodyka i przede wszystkim moja córka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *